دکترین بازی سلام
تعریف دکترین (به لاتین: Doctrine) یا رهنامه: مجموعهای از باورها، رهنمودها و آموزههای توصیفی است به شرط آنکه برای مقصودی عملیاتی سازمان یابند و نقش راهنما و چهارچوب را بازی کنند. دکترین، فراتر از راهبرد و بنابراین فراتر از سیاست و خط مشی است. دکترینها به ناچار دیر یا زود از ایدئولوژیها زاده میشوند.
بستر “بینشی، انگیزشی، محتوایی و اجرایی“ در “نگاه کلان و خُرد“ به “کلیه اجزای این رسانه“ به شرح ذیل بنیان نهاده شده است:
- توجه و اهتمام کامل به “فقه التربیت“ در تمام اجزای پروژه.
- دقت و تلاش برای دوری از محرمات و حتی مکروهات.
- تبعیت از اسناد ملی آموزشی و پرورشی کشور، و تلاش برای تحقق اهداف و اسناد چشم انداز جمهوری اسلامی ایران.
- توجه به مبانی روانشناسی روز دنیا.
- آینده نگری دراز مدت، میان مدت، و کوتاه مدت در اهداف و برنامه ها.
- ماندگار کردن آثار تبلیغی-فرهنگ، برای آیندگان؛ با اتخاذ تصمیمات ژرف و نه صرفا موقتی. (از جمله مدیریت دانش و تولیدات رسانهای، کتاب، بازی و…)
- حساسیت در پرهیز از هرگونه بد آموزی، حتی به کمترین مقدار.
- تقید همزمان به هدف و وسیله و نیز رعایت خط قرمز (هدف وسیله را توجیه نمیکند)
- تفکیک مفاهیم ذیل از یکدیگر:
- “تعظیم شعائر، تبلیغ، محتوا، آموزش، تربیت، پرورش، اخلاق، و آداب، فرهنگ، عادت، نیت، معرفت، محبت، شور، شعور“ از یکدیگر. در نتیجه و متعاقبا برای هر یک از این مفاهیم در اجزای طرح، جانمایی لازم صورت گرفته است.
- بازخورد گیری و ارزیابی از مخاطب برای تقویت دست آوردهای واحد تحقیق و توسعه (R&D).
- خداوند انسان را برای عبادت آفرید.
- سعادت واقعی در تعبد الهی و اولیای پرودگار است.
- اصول دین به تفکیک پنج گانه.
- اهل بیت، ائمه، انبیا و اوصیاء آنان، حجج الهی.
- حجج معصوم هستند و تایید شده از جانب خدا.
- تلاش جهت پیوند معنوی با صاحت قدس مهدوی عج.
- اما زمان عج حجت حی الهی و قابل دسترس هستند.
- ولایت مداری به عنوان یک اصل تلقی میگردد.
- دقت و توجه به آموزهها، دستورات، تاکیدات و توصیه های بنیانگذار انقلاب (ره) و رهبری.
- ارتقاء معرفت و بصیرت دینی، انقلابی و سیاسی برای رشد و تعالی معنوی و اخلاقی مبلغان و مخاطبان.
- مضمون نهفته در وقایع غدیر، محرم، فاطمیه،نیمه شعبان و امثال این وقایع به عنوان یکی از اسلوب های شناختی_معرفتی در فرهنگ اسلامی است.
- شهادت و فوت تفاوت هستند .
- اهتمام داشتن به هویت بخشی برای مخاطبان و کرامت نفس انسانی آنان.
- رعایت حدود تعادل در ملی گرایی.
- احترام به پیروان سایر مذاهب و ادیان.
- متمایز دانستن پیروان سایر اندیشها از اندیشمندان آن مکتب (تفکیک معاند با پیرو)
- تقید به حفظ وحدت اسلامی و ملی.
- اهتمام به امنیت ملی.
- توجه و رعایت محدودیتها در انتشار محتوا و عقایدِ تنشزا میان عموم جامعه.
- درک و شناخت لازم نسبت به فضای مجازی و “رعایت حدود تعادل“ در بهرهوری از این پتانسیل.
- فضاسازی فرهنگی و پرکردن فضای حقیقی و مجازی از مضامین و نمادهای ممدوح.
- متعاقبا مضامین و نمادهای مضموم، جایگاه خود را از دست داده و در سایه، خواهند خزید.
- عدم لجام گسیختگی در انتخاب بسترهای رسانهای.
- نگاه ما به فضای مجازی حداقلی و اقتضایی است. پیکان تعاملات به سمت “فضای حقیقی“ است. ما مخاطب را برای ماندگاری در فضای مجازی ترقیب نمیکنیم.
- توسعه ظرفیتها و توانمندیهای آموزشی و پرورشی برای حضور فعال و سازنده در صحنههای بینالمللی.
- عدم تمرکز روی جایزه و پاداش، بلکه کفایت به تقدیر و تحسین.
- عدم تمرکز روی میل به دیده شدن و میل به نمایش گذاردن خویش، بلکه مانور روی نیت سازی و خویشتن داری و اهتمام بر جلب رضایت خدا.
- بستر سازی برای تکریم مخاطبان و تقدیر و تمجید به دلایل و بهانههای گونگان.
- تولید نمادها، تمثیلات و تشبیهات برای ماندگاری بیشتر مضامین.
- بهرهمندی هوشمندانه از تکنولوژی آموزشی و فناوریهای نوین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی، مبتنی بر نظام معیار اسلامی.
- بها دادن به تولیدات، ابداعات، ایده ها و خلاقیت های مخاطب.
- گسترش و تعمیق فرهنگ پژوهش و ارزشیابی، خلاقیت و نوآوری، نظریهپردازی و مستندسازی تجربیات علمی_تربیتی بومی.
- تقویت و تکریم اندیشه خلاق.
- تقویت و تکریم اندیشه کنجکاو با حفظ تعادل.
- تقویت کردن روحیه حق جویی، حق گویی و حق پذیری.
- توجه به تفکر و تعقل و فطرت، به جای هیجانات و شهوات.
- ترغیب به فعالیت و مشارکت اجتماعی.
- ترویج فرهنگ مطالعه، کتاب خوانی و “تحقیق“.
- تعامل اثربخش و فعال نظام تعلیم و تربیت رسمی با سایر نهادها و دستگاههای مرتبط به ویژه خانواده و رسانه با تأکید بر کاهش مرزهای تعلیم و تربیت رسمی و غیررسمی.
- تمرکز روی هویت خانوادگی افراد و صمیمیت اعضای خانواده و ارج نهادن به حفظ اسلوب خانواده.
- حفظ تعادل میان نتیجه گرایی و وظیفه گرایی.
- انبساط خاطر و امید بخشی حقیقی و تقویت روحیه مخاطب.
- ایجاد بستری برای:
- تقدیر و معرفی نخبگان فرهنگی – مذهبی
- معرفی تشکلها، نهادها، سازمانها، انجمن ها، هئیت ها و مساجد پویا و فعال به عنوان الگو و نمونه قابل تکثیر و تحسین.