پویش و جشنواره
مهلت انتخاب جوایز فاطمیه تمدید شد
روز
ساعت
دقیقه
ثانیه
مهلت به پایان رسید
زمان باقی مانده برای استفاده از کوپن جایزه
حساب کاربری

ارسال پیام
روابط عمومی سازمان‌ها
انتشار مطالب با ذکر منبع مجاز است.

دکترین بازی سلام

تعریف دکترین (به لاتینDoctrine) یا رهنامه: مجموعه‌ای از باورها، رهنمودها و آموزه‌های توصیفی است به شرط آنکه برای مقصودی عملیاتی سازمان یابند و نقش راهنما و چهارچوب را بازی کنند. دکترین، فراتر از راهبرد و بنابراین فراتر از سیاست و خط مشی است. دکترین‌ها به ناچار دیر یا زود از ایدئولوژی‌ها زاده می‌شوند.

رهنامه بازی سلام

بستر بینشی،  انگیزشی،  محتوایی و اجرایی در نگاه کلان و خُرد به کلیه اجزای این رسانه به شرح ذیل بنیان نهاده شده است:

  1. توجه و اهتمام کامل به فقه التربیت در تمام اجزای پروژه.
  2. دقت و تلاش برای دوری از محرمات و حتی مکروهات.
  3. تبعیت از اسناد ملی آموزشی و پرورشی کشور، و تلاش برای تحقق اهداف و اسناد چشم انداز جمهوری اسلامی ایران.
  4. توجه به مبانی روانشناسی روز دنیا.
  5. آینده نگری دراز مدت، میان مدت، و کوتاه مدت در اهداف و برنامه ها.
  6. ماندگار کردن آثار تبلیغی-فرهنگ، برای آیندگان؛ با اتخاذ تصمیمات ژرف و نه صرفا موقتی. (از جمله مدیریت دانش و تولیدات رسانه‌ای، کتاب، بازی و…)
  7. حساسیت در پرهیز از هرگونه بد آموزی، حتی به کمترین مقدار.
  8. تقید همزمان به هدف و وسیله و نیز رعایت خط قرمز (هدف وسیله را توجیه نمی‌کند)
  9. تفکیک مفاهیم ذیل از یکدیگر:
    1.  تعظیم شعائر، تبلیغ، محتوا، آموزش، تربیت، پرورش، اخلاق، و آداب، فرهنگ، عادت، نیت، معرفت، محبت، شور، شعور از یکدیگر. در نتیجه و متعاقبا برای هر یک از این مفاهیم در اجزای طرح، جانمایی لازم صورت گرفته است.
  10. بازخورد گیری و ارزیابی از مخاطب برای تقویت دست آوردهای واحد تحقیق و توسعه (R&D).
  11. خداوند انسان را برای عبادت آفرید.
  12. سعادت واقعی در تعبد الهی و اولیای پرودگار است.
  13. اصول دین به تفکیک پنج گانه.
  14. اهل بیت، ائمه، انبیا و اوصیاء آنان، حجج الهی.
  15. حجج معصوم هستند و تایید شده از جانب خدا.
  16. تلاش جهت پیوند معنوی با صاحت قدس مهدوی عج.
  17. اما زمان عج حجت حی الهی و قابل دسترس هستند.
  18. ولایت مداری به عنوان یک اصل تلقی میگردد.
  19. دقت و توجه به آموزه‌ها، دستورات، تاکیدات و توصیه های بنیانگذار انقلاب (ره) و رهبری.
  20. ارتقاء معرفت و بصیرت دینی، انقلابی و سیاسی برای رشد و تعالی معنوی و اخلاقی مبلغان و مخاطبان.
  21. مضمون نهفته در وقایع  غدیر، محرم، فاطمیه،نیمه شعبان و امثال این وقایع به عنوان یکی از اسلوب های شناختی_معرفتی در فرهنگ اسلامی است.
  22. شهادت و فوت تفاوت هستند .
  23. اهتمام داشتن به هویت بخشی برای مخاطبان و کرامت نفس انسانی آنان.
  24. رعایت حدود تعادل در ملی گرایی.
  25. احترام به پیروان سایر مذاهب و ادیان.
  26. متمایز دانستن پیروان سایر اندیش‌ها از اندیشمندان آن مکتب (تفکیک معاند با پیرو)
  27. تقید به حفظ وحدت اسلامی و ملی.
  28. اهتمام به امنیت ملی.
  29. توجه و رعایت محدودیت‌ها در انتشار محتوا و عقایدِ تنش‌زا میان عموم جامعه.
  30. درک و شناخت لازم نسبت به فضای مجازی و رعایت حدود تعادل در بهره‌وری از این پتانسیل.
  31. فضاسازی فرهنگی و پرکردن فضای حقیقی و مجازی از مضامین و نماد‌های ممدوح.
    • متعاقبا مضامین و نمادهای مضموم، جایگاه خود را از دست داده و در سایه، خواهند خزید.
  32. عدم لجام گسیختگی در انتخاب بسترهای رسانه‌ای.
  33. نگاه ما به فضای مجازی حداقلی و اقتضایی است. پیکان تعاملات به سمت فضای حقیقی است. ما مخاطب را برای ماندگاری در فضای مجازی ترقیب نمی‌کنیم.
  34. توسعه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آموزشی و پرورشی برای حضور فعال و سازنده در صحنه‌های بین‌المللی.
  35. عدم تمرکز روی جایزه و پاداش، بلکه کفایت به تقدیر و تحسین.
  36. عدم تمرکز روی میل به دیده شدن و میل به نمایش گذاردن خویش، بلکه مانور روی نیت سازی و خویشتن داری و اهتمام بر جلب رضایت خدا.
  37. بستر سازی برای تکریم مخاطبان و تقدیر و تمجید به دلایل و بهانه‌های گونگان.
  38. تولید نمادها، تمثیلات و تشبیهات برای ماندگاری بیشتر مضامین.
  39. بهره‌مندی هوشمندانه از تکنولوژی آموزشی و فناوری‌های نوین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی، مبتنی بر نظام معیار اسلامی.
  40. بها دادن به تولیدات، ابداعات، ایده ها و خلاقیت های مخاطب.
  41. گسترش و تعمیق فرهنگ پژوهش و ارزشیابی، خلاقیت و نوآوری، نظریه‌پردازی و مستندسازی تجربیات علمی_تربیتی بومی.
  42. تقویت و تکریم اندیشه خلاق.
  43. تقویت و تکریم اندیشه کنج‌کاو با حفظ تعادل.
  44. تقویت کردن روحیه حق جویی، حق گویی و حق پذیری.
  45. توجه به تفکر و تعقل و فطرت، به جای هیجانات و شهوات.
  46. ترغیب به فعالیت و مشارکت اجتماعی.
  47. ترویج فرهنگ مطالعه، کتاب خوانی و تحقیق.
  48. تعامل اثربخش و فعال نظام تعلیم و تربیت رسمی با سایر نهادها و دستگاه‌های مرتبط به ویژه خانواده و رسانه با تأکید بر کاهش مرزهای تعلیم و تربیت رسمی و غیررسمی.
  49. تمرکز روی هویت خانوادگی افراد و صمیمیت اعضای خانواده و ارج نهادن به حفظ اسلوب خانواده.
  50. حفظ تعادل میان نتیجه گرایی و وظیفه گرایی.
  51. انبساط خاطر و امید بخشی حقیقی و تقویت روحیه مخاطب.
  52. ایجاد بستری برای:
    •  تقدیر و معرفی نخبگان فرهنگی – مذهبی
    • معرفی تشکل‌ها، نهادها، سازمانها، انجمن ها،  هئیت ها و مساجد پویا و فعال به عنوان الگو و نمونه قابل تکثیر و تحسین.